Cat de importanta este vitamina D?

Vitamina D este importanta pentru sanatate, crestere si oase puternice. O lipsa a acesteia este foarte comuna. Vitamina D se creeaza, in principal, la nivelul pielii, prin expunerea la soare. Anumite alimente contin foarte putina vitamina D natural, desi unele sunt imbogatite cu aceasta vitamina.
O lipsa usoara de vitamina D nu creeaza simptome, dar poate duce la oboseala si dureri generale. Lipsa mai severa poate cauza probleme serioase, cum ar fi rahitismul (la copii) si osteomalacie (la adulti), descrise mai jos. Tratamentul se face luand suplimente de vitamina D. Unele persoane sunt mai expuse riscului de deficit de vitamina D si astfel li se recomanda sa ia suplimente in mod obisnuit. Acestea sunt reprezentate de toate femeile insarcinate si care alapteaza, toti nou-nascutii (sugari) si copiii mici cu varsta cuprinsa intre 6 luni si 5 ani, persoane cu varsta de peste 65 ani si oameni care nu se expun la soare mai mult. Un medic poate recomanda, de asemenea, suplimente de vitamina D pentru anumite persoane cu pielea mai inchisa, dar si pentru persoanele cu anumite boli de intestine, ficat sau rinichi.

Ce este vitamina D?

Vitamina D este o vitamina de care organismul are nevoie pentru o sanatate buna. Spre deosebire de alte vitamine, vitamina D nu se obtine din alimente. Organismul ia aceasta vitamina prin corpul nostru. Absorbtia se face in piele sub actiunea luminii solare. Acesta este un lucru bun, pentru ca cele mai multe alimente nu contin deloc sau contin foarte putina vitamina D in mod natural.
Exemple de alimente care contin vitamina D:
• Peste gras: sardine, hering, pastrav, ton, somon si macrou;
• Alimente imbogatite (aceasta inseamna ca au vitamina D adaugata): margarina, unele cereale, lapte pentru sugari.

Cea mai buna sursa de vitamina D este cea luata din pestele gras si uleiul de ficat de cod. In lapte si produse lactate nu se gaseste deloc sau se gaseste foarte putina vitamina D. Galbenusul de ou, ficatul si ciupercile salbatice contin doar cantitati mici de vitamina D.

Vitamina D si lumina soarelui

Razele ultraviolete sunt convertite de colesterol la nivelul pielii in vitamina D. Pentru o persoana cu pielea deschisa la culoare, se estimeaza ca expunerea in jur de 20-30 de minute la lumina soarelui pe fata si antebrate pe la mijlocul zilei de 2-3 ori o saptamana este suficienta pentru ca organismul sa isi ia doza necesara de vitamina D in lunile de vara. Cu toate acestea, pentru persoanele cu pielea inchisa la culoare si persoanele in varsta, cantitatea de timp necesara expunerii la lumina soarelui pentru a lua suficienta vitamina D, poate fi mai lunga.
ATENTIE: nu este acelasi lucru ca atunci cand facem plaja; pielea are nevoie pur si simplu sa fie expusa la lumina soarelui. Dar razele solare trebuie sa cada direct pe pielea goala (printr-o fereastra nu este de ajuns).
De asemenea, prea multa expunere la razele soarelui poate fi daunatoare. Arsurile solare ar trebui sa fie evitate cu orice pret (in principal, deoarece acestea pot creste riscul de cancer de piele).

De ce avem nevoie de vitamina D?

O actiune principala a vitaminei D este de a ajuta organismul ca fosforul si calciul din dieta noastra sa fie absorbit din intestin. Este nevoie de calciu si fosfor pentru a mentine oasele sanatoase si puternice, deci vitamina D ajuta la sanatatea oaselor. In plus, vitamina D este importanta pentru muschi si starea generala de sanatate. Exista, de asemenea, unele dovezi ca vitamina D poate ajuta, de asemenea, la prevenirea altor boli, cum ar fi cancerul, diabetul si bolile de inima.

Cine are deficit de vitamina D?

Deficitul de vitamina D inseamna ca nu exista suficienta cantitate de vitamina D in corpul dumneavoastra. In general, acest lucru poate fi datoral:
• Organismul are o nevoie crescuta de vitamina D;
• Organismul este incapabil de a crea suficienta cantitate de vitamina D;
• Nu se ia suficienta cantitate de vitamina D din dieta.

Nevoie crescuta de vitamina D

Copiii in crestere, femeile insarcinate si femeile care alapteaza au nevoie de suplimente de vitamina D, deoarece este necesara pentru crestere. Deficitul de vitamina D este mult mai probabil de a se dezvolta in urmatoarele grupuri de persoane:
• Gravidele sau femeile care alapteaza. Deficienta de vitamina D este chiar mai probabila sa se dezvolte la femeile care au avut mai multi copii cu perioade scurte intre sarcini. Acest lucru se datoreaza faptului ca rezervele organismului de vitamina D cu care e obisnuit se micsoreaza si nu exista suficient timp pentru a fi refacute inainte de o alta sarcina.
• Bebelusii hraniti la san ale caror mame sunt lipsite de vitamina D sau cu alaptarea prelungita, iau putina vitamina D din laptele matern. (Nota: exista avantaje semnificative pentru alaptare. Nu trebuie sa intrerupeti alaptarea din cauza ingrijorarii cu privire la nivelurile de vitamina D – copilul poate lua pur si simplu suplimente de vitamina D sub forma de picaturi.).

In cazul in care organismul este incapabil de a face suficienta cantitate de vitamina D

Acest lucru poate fi cauzat din mai multe motive:
• Persoanele care primesc foarte putin lumina soarelui pe pielea lor au un risc crescut de deficit de vitamina D. Acest lucru este o problema mai mare in partile mai nordice ale lumii (inclusiv Marea Britanie), in locuri in care exista mai putin soare.
• Persoanele care stau intr-un spatiu inchis foarte mult timp. De exemplu, cei ce stau in spital pentru o lunga perioada de timp.
• Persoanele care acopera o mare parte a corpului atunci cand ies in aer liber. De exemplu, atunci cand poarta voaluri, cum ar fi niqab sau burqa.
• Utilizarea excesiva a protectiei solare poate duce, de asemenea, la deficit de vitamina D, mai ales in cazul in care factorul de protectie solara este ridicat (SPF) si sunt utilizate creme cu factor de protectie de 15 sau mai mult). Cu toate acestea, copiii mai ales, ar trebui intotdeauna sa fie protejati de efectele nocive ale razelor soarelui si nu ar trebui sa li se permita sa se arda sau sa fie expusi soarele amiezii, care este foarte puternic vara.
• Persoanele in varsta au pielea mai subtire decat persoanele mai tinere si astfel sunt in imposibilitatea de a produce la fel de multa vitamina D. Acest lucru lasa persoanele mai in varsta mai expuse riscului de deficit de vitamina D.
• Persoanele care au pielea mai inchisa. De exemplu, oamenii din Africa, origine afro si Asia de Sud, deoarece corpurile lor nu sunt in masura sa produca multa cantitate de vitamina D.
• Unele afectiuni medicale pot afecta modul in care organismul produce vitamina D. Persoanele cu boala Crohn, boala celiaca si unele tipuri de boli de ficat si de rinichi, au un risc ridicat de deficit de vitamina D.
• Rareori, persoanele fara alti factori de risc sau boli pot deveni deficitari de vitamina D. Nu este clar de ce se intampla acest lucru. Aceasta se poate datora unei probleme metabolice si afecteaza modul in care este absorbita vitamina D de catre organism. Deci, chiar si unii oameni sanatosi, cu pielea alba, care se expun la soare pot avea deficit de vitamina D.
• Deficienta de vitamina D poate aparea, de asemenea, la persoanele care iau anumite medicamente. Exemplele includ: carbamazepina, fenitoina, primidona, barbiturice si unele medicamente anti-HIV.

Nu este suficienta dieta pentru a oferi organismului doza necesara de vitamina D

Deficienta de vitamina D este mult mai probabil sa apara la persoanele care urmeaza un un regim vegetarian strict, dieta vegetariana sau o dieta ce nu include pestele.

Care sunt simptomele ce dezvaluie un deficit de vitamina D?

Multe persoane nu au niciun simptom sau doar pe cele comune, cum ar fi oboseala sau dureri generale. Deoarece simptomele de deficit de vitamina D sunt de multe ori nespecifice sau vagi, problema ramane de multe ori netratata corespunzator. Diagnosticul este mai usor de obtinut in cazul in care exista deficiente grave cu unele dintre simptomele clasice (tipice) si deformari osoase.

Simptome la nou-nascuti si copii

Copiii cu deficit sever de vitamina D pot avea spasme musculare (crampe), convulsii si dificultati de respiratie. Aceste probleme sunt legate de nivelul redus de calciu.
Copiii cu deficit sever pot avea craniu sau oasele picioarelor moi. Picioarele lor pot arata curbat (cu picioare strambe). Ei pot, de asemenea, sa se planga de dureri de oase, de multe ori in picioare si dureri musculare sau slabiciune musculara. Aceasta conditie este cunoscuta sub numele de rahitism.
Inaltimea este de obicei afectata mai mult de greutate. Copiii afectati ar putea fi reticenti in a incepe sa mearga in picioare.
Copiii cu deficit de vitamina D poate avea dentitie tarzie, dezvoltarea dintilor de lapte fiind afectata.
Iritabilitatea la copii poate fi cauzata, de asemenea, de un deficit de vitamina D.
Copiii cu deficit de vitamina D sunt mai predispusi la infectii respiratorii, simptome ce pot aparea in cazurile severe. Respiratia poate fi afectata din cauza muschilor slabi ai pieptului si a unei cutii toracice moi.
Daca este un deficit mare de vitamina D, poate aparea rahitismul, aceasta provocand niveluri scazute de calciu in sange. Acest lucru poate duce la spasme musculare (crampe), convulsii si dificultati de respiratie. Acesti copii au nevoie de tratament de urgenta in spital.
Rareori, un nivel extrem de scazut de vitamina D poate determina slabiciune a muschiului inimii (cardiomiopatie).

Simptome la adulti

Oboseala generala, dureri si un sentiment general de rau sunt simptome comune.
In cazul unui deficit mai mare (cunoscut sub numele de osteomalacie), pot exista dureri mai severe si, de asemenea, slabiciune. Slabiciune musculara poate determina dificultati la urcatul scarilor, la ridicatul de jos, de pe un scaun mic.
Se poate simti durere a oaselor la presiune moderata (de multe ori mai vizibile in coaste). Durerile osoase pot aparea de multe ori in partea inferioara a spatelui, solduri, pelvis, coapse si picioare.

Cum este diagnosticat deficit de vitamina D?

Acesta poate fi disgnosticat datorita istoricului medical, a simptomelor sau a stilului de viata. Un simplu test de sange pentru nivelul de vitamina D poate face diagnosticul. Testele de sange pentru calciu si nivelurile de fosfat si functia hepatica pot prezenta, de asemenea, modificari legate de un nivel scazut de vitamina D. Unii specialisti, pot depista cat de grava este problema uitandu-se la schimbarile la nivelul oaselor incheieturii mainii.

Care este tratamentul pentru deficit de vitamina D?

Tratamentul consta in luarea de suplimente de vitamina D. Aceasta este o forma de vitamina D numite ergocalciferol sau calciferol. Vitamina D poate fi administrata sub forma de injectie sau ca un medicament (lichid sau tablete). Medicul va decide doza potrivita si tratamentul, in functie de situatia dumneavoastra, varsta, deficit, etc.

O singura injectie de vitamina D poate dura aproximativ sase luni. Acesta este un tratament foarte eficient si convenabil. Este util pentru persoanele carora nu le place sa ia medicamente pe cale orala sau care uita uneori sa ia pastilele.
Dozele pot fi administrate zilnic, saptamanal sau lunar. Acest lucru va depinde de situatia dumneavoastra si de tratamentul pe care medicul dumneavoastra v-a sfatuit sa-l urmati. Verificati intotdeauna cu medicul dumneavoastra daca ati inteles instructiunile – cu doze mari de vitamina D, este important sa se ia corect medicamentul. Avantajul tratamentului cu doza mai mare este ca are efect rapid, lucru important la copiii in crestere.

Tabletele standard, pulberi sau lichide trebuie luate in fiecare zi, timp de aproximativ 12 luni, astfel incat organismul sa se poata reface bine. Aceasta este o metoda destul de lenta de a rezolva problema deficitului de vitamina D, dar este adecvata in cazul in care deficienta este usoara sau chiar pentru prevenire.

Tratament de intretinere dupa ce deficit a fost tratat

Dupa ce deficitul de vitamina D a fost tratat, magazinele organismului de vitamina D au fost completate. Dupa aceasta, tratamentul de intretinere este adesea necesar pe termen lung, pentru a preveni deficienta in viitor. Doza necesara pentru intretinere poate fi mai mica decat cea necesara pentru a trata deficitul.

Anumite grupuri de oameni (am detaliat mai devreme) sunt predispuse in a dezvolta deficit de vitamina D. Prin urmare, acestea sunt sfatuite sa ia suplimente de vitamina D in mod obisnuit. In februarie 2012, sefii serviciilor medicale pentru Regatul Unit a emis urmatoarele recomandari:
• Toate femeile gravide si care alapteaza ar trebui sa ia un supliment zi de zi care contine 10 micrograme de vitamina D;
• Toti copiii (sugarii) si copiii mici cu varsta cuprinsa intre 6 luni si 5 ani ar trebui sa ia un supliment zilnic de vitamina D. Copiii ai caror mame nu au luat vitamina D in timpul sarcinii, ar putea avea nevoie de picaturi care contin aceasta vitamina de la varsta de o luna.
• Persoanele cu varsta de peste 65 ani si persoanele care nu sunt expuse la soare mai mult, ar trebui sa ia, de asemenea, un supliment in fiecare zi care contine 10 micrograme de vitamina D.

In plus, un medic poate recomanda suplimente de vitamina D si pentru persoanele cu anumite boli intestinale, renale sau hepatice, de persoane carora li s-au prescris anumite medicamente, precum si unor persoane cu pielea mai inchisa la culoare.

Suplimentele de vitamina D pot fi cumparate de la farmacii. Ele sunt, de asemenea, disponibile pe baza de prescriptie medicala pentru anumite grupuri de persoane.
Daca nu sunteti sigur daca ar trebui sa luati un supliment regulat de vitamina D sau ce doza ar fi potrivita, medicul dumneavoastra sau farmacistul va pot sfatui.

Masuri de precautie atunci cand se iau suplimente de vitamina D

Cand trebuie sa aveti grija la doza de vitamina D:
• Daca luati anumite alte medicamente: digoxina (pentru batai neregulate ale inimii – fibrilatie atriala) sau diuretice tiazidice, cum ar fi Bendroflumetiazida (de obicei folosite pentru a trata tensiunea arteriala mare).
• Daca aveti alte afectiuni medicale: pietre la rinichi, unele tipuri de boli de rinichi, boli de ficat sau boli hormonale. Este necesare consilierea de specialitate.
• Vitamina D nu ar trebui sa fie luata de catre persoanele care au un nivel ridicat de calciu sau au anumite tipuri de cancer.

Ai putea avea nevoie de mai mult decat doza uzuala, daca luati anumite medicamente care interfereaza cu vitamina D, de exemplu: carbamazepina, fenitoina, primidona, barbiturice si unele medicamente pentru tratamentul infectiei cu HIV.

Exista efecte secundare de la suplimente de vitamina D?

Efectele secundare sunt foarte rare daca se respecta doza recomandata de vitamina D. Cu toate acestea, doze foarte mari pot ridica nivelul de calciu in sange. Acest lucru poate provoca simptome, cum ar fi sete, greata sau varsaturi, ameteli si dureri de cap. Daca aveti aceste simptome, ar trebui sa vedeti un medic cat mai repede, astfel incat nivelul de calciu sa poata fi verificat cu un test de sange.
Unii medici recomanda ca persoanelor care iau doze mari de vitamina D sa li se verifice nivelul de calciu in primele cateva saptamani. In practica, acest lucru nu se face, cu exceptia cazului in care pacientul dezvolta simptome de un nivel ridicat de calciu din sange.

Complicatiile de deficit sever au fost mentionate. Rahitismul poate aparea la copii si osteomalacia la adulti. Aceste boli afecteaza rezistenta si aspectul oaselor si poate duce la deformari osoase permanente daca nu se face tratament sau daca acesta este intarziat.

Vitamina D a fost legata de alte boli. In ultimii ani a fost asociata cu cancerul, boli de inima, boli infectioase, boli autoimune si diabetul. Acest lucru nu inseamna ca toate persoanele cu deficit de vitamina D vor intampina aceste probleme, dar nici ca aceste boli au aparut datorita deficitului de vitamina D. In aceste cazuri, vitamina D este considerata a fi un singur factor.

Majoritatea persoanelor care sunt tratate pentru deficienta de vitamina D ar trebui sa fie vazute de medic la cateva saptamani sau luni dupa inceperea tratamentului – in functie de cat de severe sunt simptomele lor. Se recomanda un nou control dupa un an.

Share This Post On
468 ad

Scrie un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>